حمایت از کالای ایرانی | دوشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۷

نمایش محتوای تلویزیون

 

 

محتوا با برچسب خبر همدان.

مراسم بزرگداشت آیت الله رازینی

Loading the player...

مراسم بزرگداشت آیت الله رازینی در دانشگاه بوعلی سینای همدان با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


نشست عمومی روابط عمومی ادارات و سازمان های استان

Loading the player...

نشست عمومی روابط عمومی ادارات و سازمان های استان همدان با حضور وزیر علوم در همدان برگزار شد.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


دیدار مسئولان از بازار همدان

Loading the player...

در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان مسئولان استان از بازار همدان بازدید و به بررسی قیمت ها و میزان خرید وفروش پرداختند.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


کارگروه تسهیل رفع موانع تولید در استان

Loading the player...

کارگروه تسهیل رفع موانع تولید در استان همدان برگزار شد.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


قیام خونین مردم قم

تحلیل و تفسیر خبر

قیام خونین مردم قم

رحلت مرموز آیت الله مصطفی خمینی فرزند امام (قدس سره) در آبان 1356، شتاب خاصی به حركت انقلاب اسلامی بخشید كه می توان موج برخاسته از آن را به عنوان آغاز قیام عمومی مردم دانست. مجالس یادبود متعددی در سرتاسر كشور برگزار و در پی هر یك از این مجالس، تظاهرات گسترده ای علیه رژیم شاه به راه افتاد و بار دیگر امام (قدس سره) به عنوان رهبر حركت اسلامی در جامعه مطرح گردید. از این رو دستگاه حاكم و به ویژه شخص شاه بر آن شد تا با توهین به ساحت امام (قدس سره) چهره ی ایشان را در انظار عمومی مشوش سازد و با نوشتن مقاله ای با صراحت به آن بزرگوار توهین نماید.

در اواسط دی 1356، كه پاكت ممهور به مهر دربار از دفتر هویدا وزیر دربار شاه خارج می شد، كسی از كارگزاران رژیم گمان نمی برد كه این نامه مانند آتش به دامن رژیم شاه بیافتد. پیك دربار نامه را به داریوش همایون، وزیر اطلاعات و جهانگردی داد و او نیز نامه را جهت انتشار به روزنامه اطلاعات داد. مسعودی صاحب امتیاز روزنامه، پس از با خبر شدن از مفاد مقاله، آن را برای آینده روزنامه خطرناك یافت و نگران و اكنش علما و روحانیون شد. اما در تماس هایی كه با وزیر اطلاعات و جهانگردی و نخست وزیر (آموزگار) گرفت، دریافت كه برخی از مفاد تند و تحریك آمیز آن به خواست شاه در مقاله گنجانده شده است.

شاه دستور نگارش «ایران و استعمار سرخ و سیاه» را در حالی داده بود كه پیش از آن، مضامینش را در گفت و گو با خبرنگار یك مجله ی امریكایی بیان كرده بود. اما گزارشی از عراق در این باره كه « آیت الله خمینی در رساله عملیه خود سلطنت را غیر شرعی اعلام كرده و این نظر در چاپ جدیدی از توضیح المسائل ایشان منتشر شده است.» خشم شاه را به آن حد برانگیخت كه دستور نگارش این مقاله را داد.

در این مقاله – كه نویسنده ی آن «احمد رشیدی مطلق» ذكر شده بود – به طور صریح بی حجابی را فضیلت دانسته و حجاب، كهنه پرستی و ارتجاع سیاه معرفی و به ساحت مرجع عالم تشیّع، امام خمینی (قدس سره) اهانت كرده و قیام پانزده خرداد 1342، توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی شده بود.

با پخش سراسری روزنامه اطلاعات و رسیدن آن به شهر قم، اولین واكنش ها آغاز شد. طلاب جوان، پس از خواندن مقاله، به خشم آمدند.

مدرسین حوزه علمیه ی قم(1)پس از اطلاع از محتوای مقاله، در بیت آیت الله حسین نوری گرد آمدند تا اقدامی هماهنگ علیه رژیم داشته باشند و پس از بررسی ابعاد گوناگون مسأله، تصمیم گرفته شد كه هجدهم دی درس های حوزه تعطیل شود.

صبح هجدهم دی، طلاب با تشكیل اجتماعی بزرگی، تظاهرات و راهپیمایی خود را آرام به سوی منازل مراجع وقت آغاز كردند و با تجمع در مقابل منازل ایشان با دادن شعارهایی به حمایت از امام (قدس سره) پرداختند. نیروهای امنیتی ابتدا با یورش به صف تظاهر كنندگان سعی در متفرق نمودن و ممانعت از راهپیمایی طلاب كردند. اما وقتی با مقاومت آن ها رو به رو شدند، اعلام كردند در صورتی كه راهپیمایان شعار ندهند و آرام حركت كنند، می توانند به تظاهرات خود ادامه دهند. عده ای از طلاب در مقابل بیت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره) تجمع كردند و معظم له طی سخنانی فرمودند: « این ها به آن آقا [امام خمینی] توهین نكردند. این ها به ما توهین كردند، برای این كه این ها با این كارشان نشان دادند و خواستند بگویند كه آن آقا [امام خمینی] با ما مخالف است و مفهوم حرفشان این است كه ما با این ها (رژیم شاه) موافقیم. این كه ما با این ها موافقیم، توهین به ماست. ما در گذشته با این ها مخالف بوده ایم و در آینده نیز مخالف خواهیم بود

سپس راهپیمایان، در مقابل منزل مرحوم علاّمه طباطبایی (قدس سره) تجمع كردند. اما به علت كسالت علامه، آیت الله محمد یزدی، به نمایندگی از طرف ایشان راجع به شخصیت امام خمینی (قدس سره) و مبارزات آن بزرگوار و محكومیت رژیم پهلوی در اهانت به امام (قدس سره) و روحانیت، سخنانی ایراد كرد.

تظاهر كنندگان، آن گاه در مقابل منزل و مدرسه ی آیت الله مكارم شیرازی تجمع كردند و ایشان طی سخنان فرمودند: «مسأله، مسأله ی هتاكی نسبت به آیت الله العظمی آقای خمینی نیست، این در واقع هتاكی به تمام مقدسات و به همه ی ماست ... طلاب نباید از همدیگر جدا شوند و باید وحدت داشته باشند. اگر بناست زنده بمانیم، همه باید زنده بمانیم و اگر بناست بمیریم، همه باید بمیریم، جدایی بین ما نخواهد بود

بعد از آن طلاب به منزل آیت الله وحید خراسانی رفتند. ایشان در اجتماع طلاب و تظاهركنندگان، درباره مسأله ی آزادی زن و جایگاه آن در اجتماع از نظر اسلام سخنرانی كردند.

بازاریان قم با مشاهده حركت حوزه ی علمیه به حمایت از آن تصمیم گرفتند كه مغازه های خود را روز نوزدهم دی باز نكنند.

روز نوزدهم دی، بازار تعطیل شد. سازمان اطلاعات و امنیت قم و شهربانی به كمك نیروهای كمكی كه از تهران وارد شده بودند، در سطح شهر، به ویژه در حوالی مدارس علمیه و مرقد حضرت معصومه علیها السلام متمركز شدند.

اقشار مختلف مردم و طلاب در مقابل مدرسه ی خان و میدان آستانه تجمع كردند و باز راهپیمایی به سوی منازل بزرگان حوزه را آغاز نمودند. منزل اول، بیت آیت الله میرزا هاشم آملی (قدس سره) بود. وقتی تظاهركنندگان به مقابل منزل ایشان رسیدند، آیت الله آملی طی سخنانی به بیان عظمت و شخصیت فوق العاده امام (قدس سره) پرداخت و هیأت حاكمه و رژیم پهلوی را مورد نفرت روحانیت و ملت قلمداد كرد.

ساواك قم طی گزارشی چنین می نویسد: « ساعت 10:30 صبح، بیش از 5000 نفر از طلبه های علوم دینی در مسجد اعظم اجتماع كردند و از آن جا به منزل چند تن از روحانیون رفتند و از آنان خواستند كه از [امام] خمینی دفاع كنند.» نیروهای رژیم با آرایش ضد شورش، ماشین های آبپاش و نفربرهای نظامی در انتظار تجمع بعد از ظهر مردم قم بودند كه مردم قصد راهپیمایی به سوی خیابان بیگدلی و منزل آیت الله نوری را داشتند.

بعد از تجمع مردم، آیت الله نوری طی سخنانی چنین گفت: « هركجا نهضت قابل توجهی به وجود آمده، روحانیت راستین اسلام در پیشاپیش آن در حركت بوده و رهبری نهضت به دست آنان هدایت می شد، روحانیت در حركت جامعه نقش مؤثر و خلاّقی داشته است. مردم مسلمان، با روحانیتِ اصیل هستند. روحانیت اصیل با آیت الله العظمی آقای خمینی و در پشت سر ایشان است و مبارزه ی دستگاه طاغوتی با اسلام و رهبری آیت الله خمینی به جایی نخواهد رسید

آیت الله نوری خطاب به شاه و مقایسه كارهای امام با شاه، این دو بیت شعر را خواندند:

چون تو خفاشان بسی بیند به خواب       این جهان ماند یتیم از آفتاب

 مه فشاند نور و سگ عوعو كند      هر كسی بر طینت خود می زند

پس از سخنان آیت الله نوری، انبوه جمعیت كه به ده هزار نفر می رسید، راهپیمایی را آغاز، و می خواستند از طریق خیابان ساحلی به منازل آیات سلطانی طباطبایی و مشكینی بروند. اولین نشانه های درگیری به وسیله ی مأموران رژیم رخ داد. یكی از آن ها شیشه بانك صادرات را شكست و مأمور دیگری همان شیشه را با پاره آجر نشانه گرفت. همین بهانه كافی بود كه اسلحه ها به طرف مردم نشانه گیری شود. با دستور فرمانده نیروهای امنیتی، تیراندازی شروع شد. با به زمین افتادن تعدادی از مردم، جمعیت در كوچه های اطراف پناه گرفتند. مردم با هر آنچه كه به دست می آوردند، مقابل مأموران مسلح رژیم ایستادند. جنگ و گریز تا ساعاتی از شب ادامه یافت.

مجروحان به بیمارستان بزرگ شهر منتقل شدند و عده ای برای آگاهی از اوضاع مصدومین رو به روی بیمارستان اجتماع كردند. در این روز دست كم شش نفر شهید و ده ها تن زخمی شدند.

بعد از این حادثه، طلاب و علمای قم با انتشار اعلامیه ای ضمن محكوم كردن كشتار مردم بی دفاع، این سؤال را مطرح كردند كه آیا فضای باز سیاسی به این معناست كه اگر كسانی به مطالب غیر واقعی روزنامه اعتراض كنند، باید با گلوله پاسخ بگیرند؟

رژیم، شب بیستم دی ماه شهر را مملو از نیروهای امنیتی كرد و به نوعی در شهر حكومت نظامی اعمال كرد.

عكس العمل رژیم(2)

رژیم پهلوی بعد از واقعه ی خونین 19 دی، عده ای از كارمندان و اعضای حزب رستاخیز را  جمع آوری و با به راه انداختن تظاهراتی نمایشی سعی كرد، وانمود كند كه روشنفكران ایران، « شورش مرتجعین قم» را محكوم می كنند.

تظاهر كنندگان، صبح روز 23 دی 1356، سوار بر اتوبوس ها راهی قم شدند و طی یك راهپیمایی، به حمایت از شاه پرداخته و «جاوید شاه» گویان به سمت حرم حركت كردند.

عكس العمل دیگر رژیم، به منظور انحراف افكار عمومی از رهبری امام (قدس سره) اجازه دادن فعالیت به برخی از گروه های موافق سلطنت بود كه خواهان اصلاحات جزیی بودند.

در همین دوران، اعلام موجودیت « كمیته دفاع از آزادی و حقوق بشر» در شمار اخبار جالب توجه است. نماینده هیأت اجراییه این كمیته با دعوت از خبرگزاری های معتبر جهان به طور رسمی موجودیت این كمیته را اعلام كرد.

 نتایج و پیامدهای قیام نوزدهم دی

این واقعه به لحاظ نتایج و پیامدها از چند نظر شایان توجه است:

1-    سازش شاه و كارتر و تو خالی بودن شعار فضای باز سیاسی شاه را به مردم نشان داد.

2-  ثابت كرد كه شاه از حركت مذهبی – سیاسی به رهبری روحانیت و در رأس آن ها امام خمینی (قدس سره) بیش از هر حركت سیاسی دیگر وحشت دارد.

3-  آنچه را كه رژیم از آن وحشت داشت، به تبع قیام نوزده  دی به وقوع پیوست و حوزه های علمیه و روحانیت در خط امام (قدس سره) به حركت در آمدند و زمینه ای فراهم گردید كه نهضت در مسیر صحیح مبارزه قرار گیرد، و ترفندهای بعدی رژیم را نیز بی اثر كرد.

4-  روشن شد كه جریان حقوق بشر و فضای باز سیاسی، طلیعه ای برای میدان دادن به ملی گراها، لیبرال ها و ... بوده و امریكا و رژیم شاه، عملاً در جذب مردم به  سوی میانه روها موفقیتی نداشته اند و آنان هیچ پایگاهی در میان مردم ندارند.

5-  متحجرین حوزه ها و كسانی كه مروج جدایی دین از سیاست بودند و همواره درس و بحث و فقه و اصول و ... را به مبارزه با شاه ترجیح می دادند، شكست خوردند و مردم نیز فهمیدند كه باید سراغ چه كسانی بروند.

6-  ماهیت رژیم ضد مردمی شاه را برای بسیاری آشكار كرد. از آن پس بود كه شعار « مرگ بر شاه» شعار اصلی و تكیه كلام توده های انقلابی شد.

7-    باعث تعمیق و مردمی شدن نهضت و شركت توده های مذهبی، به ویژه جوانان گردید.

8-  برخی از احزاب و جمعیت هایی كه حركت سیاسی  خود را با اتكا به حقوق بشر كارتر و فضای باز سیاسی ایجاد شده، توسط شاه و در چهارچوب قانون اساسی شكل داده بودند، بتدریج از مردم جدا شدند و به دامن امریكا و غرب پناه بردند.

9-  با قیام قم، آهنگ حركت انقلاب به صورت «استراتژی چهلم ها» ی پشت سر هم، با صورت و محتوای كاملاً اسلامی شتاب فزاینده و گسترده تری به خود گرفت و رهبری امام (قدس سره) به عنوان نقش اصلی مبارزه با رژیم شاه ظاهر شد.

پی نوشتها:

1-  حضرات آیات عظام وحید خراسانی، یوسف صانعی، سید حسن طاهری خرم آبادی، محمد مؤمن، علی مشكینی، ناصر مكارم شیرازی، سید حسن موسوی تبریزی و محمد یزدی، اعضای مدرسین آن زمان حوزه ی علمیه قم بودند.

2-    مجلد 15 خرداد، شماره 24، ص 55.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


بیماری سلیاک

Loading the player...

بیماری سلیاک نام بیماری است که یک اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


بصیرت چیست ؟

تحلیل و تفسیر خبر

بصیرت چیست ؟

واژه بصیرت را به «بینش، بینایی، دانایی، روشن بینی، و زیرکی» معنا کرده ‏اند، بصیرت، نوعی دید درونی است که با دید چشم ظاهری، متفاوت است و اصلاً با چشم یا اندام‏های ظاهری بدن، قابل دریافت نیست. بصیرت، قوّه و نیرویی قلبی است که به مدد نور الهی، پدید می‏آید و انسان حقیقت و باطن امور را چنان که هست درمی‏ یابد و فریب فتنه‏ ها را نمی‏خورد.

با دید بصیرت، آدمی، درست را از نادرست و حق را از باطل به آسانی تشخیص می‏دهد و به انحراف نمی‏ افتد؛ درست مثل ملت غیور ایران ‏زمین در نهم دی ماه ۱۳۸۸ که دلاورمردانه به صحنه آمدند و طومار فتنه‏ گران داخلی و خارجی را در هم پیچیدند.

بصیرت در سخن مقام معظم رهبری رهبر حکیم انقلاب، امام خامنه ‏ای درباره بصیرت می‏فرمایند: «یکى از مسائل مهم، مسئله‌ بصیرت است.... بصیرت در این دوران و در همه‌ دوران‏ها، به معناى این است که شما خط درگیرى با دشمن را تشخیص دهید؛ کجا با دشمن درگیرى است؟ بعضى‌ها نقطه درگیرى را اشتباه می‏کنند؛ خمپاره و توپخانه‌ خودشان را آتش می‏کنند به سمت یک نقطه‌اى که آنجا دشمن نیست، آنجا دوست است. بعضى‌ها رقیب انتخاباتى خودشان را «شیطان اکبر» به حساب مى‌آورند! شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحى که شیطان اکبر نیست،... خط درگیرى با دشمن را مشخص کنیم. گاهى هست که یک نفرى در لباس خودى است، اما حنجره‌ او سخن دشمن را تکرار می‏کند! خب، او را باید نصیحت کرد؛ اگر با نصیحت عمل نکرد، انسان با او باید حد و مرز تعریف کند: خط فاصل.... دشمن حساب دیگرى دارد، غیردشمن حساب دیگرى دارد. خط درگیرى با دشمن را باید ترسیم کرد، مشخص کرد؛ این بصیرت می‏خواهد. بصیرتى که ما عرض می‏کنیم، این است. یک عده‌اى از آن طرف مى‌افتند، یک عده‌اى از این طرف مى‌افتند. یک عده‌اى با دشمن هم معامله‌ دوست می‏کنند، فریاد دشمن را هم نمی‏ شناسند، چون از حنجره‌ دیگرى در مى‌آید؛ یک عده هم از این طرف، هرکسى که اندک اختلاف سلیقه‌اى با آنها دارد، به حساب دشمن می‏گذارند! بصیرت، آن خط وسط است؛ آن خط درست است».

۹ دی؛ روز بصیرت روز نهم دی، در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله شد و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخی، ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه‏ ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را ناامید کرد و قلب امام زمان (عج) و نایب بر حقش امام خامنه‌ای را شاد ساخت.

روز نهم دی، در واقع روز «نه» گفتن ملت ایران به فتنه‏ گران و آری گفتن به نظام اسلامی و بیعت دوباره با آرمان‏های والای حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. مردم در این روز، تیر خلاص را به فتنه‏ گران شلیک کردند و پشت پیکر نامبارک فتنه را به خاک مالیدند. روز نهم دی، روزی است که مردم ایران نشان دادند دشمنان خود و انقلاب خود را به خوبی می‏شناسند و هرگز فریب حیله‏ ها و نیرنگ‏ های آنان را نمی‏خورند.

روز نهم دی، روزی است که مردم ایران نشان دادند که با بصیرت‏ اند و در میان گرد و غباری که فتنه‏ گران به پا کرده ‏اند، هرگز، نه راه را گم می‏کنند و نه دست از راهبر واقعی که همانا «ولایت فقیه» است، برمی‏دارند.

روز نهم دی، روزی است که مردم مسلمان و انقلابی ایران نشان دادند به این جمله حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیب نرسد»، به خوبی در عمل پایبند هستند.

نه دی؛ روز تجدید بیعت با ولیّ بدون تردید مردم مسلمان ایران با بصیرتی مثال‏ زدنی و دشمن ‏شناسی به‏جا، حماسه و رویداد بزرگ نه دی ماه ۱۳۸۸ را رقم زدند و با مقام عظمای ولایت، تجدید بیعت کردند.

نُه دی، روز پیروزی ملت ایران در برابر فتنه‌گران داخلی و خارجی و مصداق بارز «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» بود و به همگان نشان داد که با گذشت بیش از سی سال از عمر مبارک انقلاب اسلامی، مردم شریف ما همچنان به ارزش‌ها و لبیک‌گوی ولی‌فقیه زمان پایبندند و از اسلام عزیز و انقلاب اسلامی‏شان به خوبی پاسداری می‌کنند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، از سوی برخی عناصر علیه نظام شعار داده شد و به تخریب اماکن عمومی و خصوصی پرداختند. مجموعه این ناآرامی‌ها و رویدادها، و البته حمایت‏های بی‏دریغ بیگانگان، همگی نشان از جریان خزنده‏ای داشت که می‏خواست به انقلاب ضربه وارد آورد. این جریان پس از ایجاد فضای غبارآلود، عملاً فتنه‏ای را شکل داد که با هدف به چالش کشیدن مبانی و تشکیک در مقبولیت نظام اسلامی، طراحی شد و به اجرا در آمد.

اوج گستاخی فتنه‏ گران و وابستگان آنها در جریان آشوب‏های خیابانی، هنجارشکنی و سوء استفاده از رأفت نظام اسلامی، هتک حرمت به ساحت حضرت امام حسین و تعرض به مقدسات دینی مردم در ایام محرم و به‌ویژه روز عاشورا بود اما به فاصله کمی از این واقعه تأسف ‏انگیز، مردم انقلابی با حرکتی عاشورایی، خودجوش و تحسین ‏برانگیز در راستای حراست از ارزش‏های دینی و معنوی خود و حمایت از نظام و رکن اصلی آن، یعنی ولایت فقیه، با برپایی راهپیمایی کم‏ نظیر، پیام مهمی را به سران فتنه و وابستگان آنها در داخل و خارج کشور و همچنین حامیان خارجی آنان اعلام کردند که محتوای آن، پایداری و مقاومت در راستای حفظ ارزش‏های اسلامی نظام و تداوم حرکت انقلاب بود.

دستاوردهای روز بصیرت حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ‏ساز ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی آن، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به شمار می‏ آید.

حماسه ۹ دی، نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستادند و با صدای رسا اعلام کردند اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد، در برابر تمام دنیای آنها خواهند ایستاد.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


اخبار استان

اطلاع رسانی سریع و به موقع و ارایه تحلیل و تفسیر دقیق و موشکافانه مبتنی بر حقیقت یکی از وظایف رسانه ملی است . بدیهی است بزرگترین سرمایه رسانه ملی یعنی اعتماد به عمومی مخاطبان ،در راستای صداقت و ارایه اخبار و اطلاعات دقیق و به موقع ایجاد شده است .

در همین راستا معاونت اطلاعات و اخبار مرکز همدان با تلاش مستمر گروه های خبری و با ارائه دو بخش خبری در سیما و دو بخش خبری در صدای مرکز وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به هم استانی های عزیز را در همه عرصه های خبری به نحو احسن انجام می دهد.

Loading the player...
سال تولید: 1396
عوامل تولید:

تهیه شده در معاونت اطلاعات و اخبار مرکز همدان 

رای شما
میانگین (12 آرا)
The average rating is 3.0 stars out of 5.


جواب‌های شاخه ای نویسنده تاریخ

راز شاد زیستن

Loading the player...

چگونه شاد زندگی کنیم؟

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


پربازدیدترین ها

محتوا با برچسب خبر همدان.

جدیدترین تولیدات

محتوا با برچسب خبر همدان.