رونق تولید ملی | شنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۸

آرگونومیک حمل بار - نمایش محتوای تولیدویژه

 

 

آرگونومیک حمل بار

Loading the player...

دانلود

یکی از مهم‌ترین عوامل خطری که مستقیم سلامت انسان را هنگام حمل و جابجایی بار تهدید می‌کند، وضعیت بدنی نامناسب است. وقتی فرد می‌خواهد باری را جابجا کند، باید سعی کند با وضعیت بدنی صحیح از وارد شدن فشار بیش از حد به ستون فقرات، زانوها، مفاصل فوقانی و ناحیه گردن بکاهد. یعنی فرد باید سعی کند وضعیت بدنش را هنگام بلند کردن و حمل بار صاف و طبیعی نگه‌دارد و تا حد امکان از چرخش و خم شدن‌های زیاد از ناحیه کمر و زانو بپرهیزد. نکته دیگری که در مورد وضعیت بدنی وجود دارد، این است که فرد باید به صورتی بار را بلند کند که نقاط تیز بار به‌خصوص در مورد بارهایی که شکل هندسی منظمی ندارند، به بدن فشار نیاورند یا باعث تمرکز فشار بر نقطه خاصی از بدن مانند لگن، روی دست، کناره‌های ران و... نشوند. تمرکز نیرو روی نقاط خاصی که ذکر شد، می‌تواند باعث بروز آسیب‌های فشاری در همان قسمت‌ها شود. مشکل دیگر، حمل بار به صورت غیرقرینه است؛ یعنی اگر بخواهید هر باری را فقط با یک دست حمل کنید، خواه ناخواه مقداری انحراف در بدن و ستون فقرات ایجاد می‌شود؛ مثلا اگر این‌بار در سمت راست باشد، باعث می‌شود ستون فقرات به سمت راست خم شود و برعکس. در نتیجه تمرکز نیروها روی برخی مهره‌ها افزایش می‌یابد و آسیب ایجاد می‌کند، بنابراین فرد باید هنگام حمل بار غیرقرینگی ناشی از مقدار بار را در راستای بدنی‌اش تصحیح کند. یعنی بار باید به مقدار مساوی و با دو دست حمل شود، ضمن اینکه فرد باید سعی کند بر‌حسب نوع و شدت کارش یا فعالیتی که دارد، انجام حرکات تکراری را به حداقل برساند. به عبارت دیگر، اگر بار و حمل بار تکراری باشد؛ یعنی مداوم انجام شود و وضعیت بدن هم در شرایط نامناسبی قرار داشته باشد، آسیب‌ها تشدید می‌شوند. فاصله بار تا بدن چقدر باید باشد؟ دو نوع فاصله افقی و عمودی را در حمل بار در‌نظر می‏گیریم. فاصله افقی یعنی فاصله‏ای که بار نسبت به بدن دارد. توصیه بر این است که بار هنگام جابجا شدن به بدن نزدیک باشد. هرچه باری که بلند می‌کنید به بدن نزدیک‌تر باشد، فشاری که به ستون فقرات یا زانوها وارد می‌شود، کاهش می‌یابد. فاصله عمودی بار هم یعنی اینکه بار قرار است از روی زمین برداشته شود یا از روی سطح بالاتری نسبت به زمین. مقدار فشاری که از برداشتن باری که روی زمین قرار گرفته است به ستون فقرات و زانوها وارد می‏شود، بسیار بیشتر از باری است که مثلا از روی یک سکو یا بلندی برداشته می‌شود. از این رو توصیه می‌شود که موقعیت بار نسبت به سطح افق از لحاظ عمودی، در سطح ارتفاع زانوها باشد که حدود 60 تا 70 سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین است. در ضمن اگر باری جای دست مناسب یا دستگیره داشته باشد، فشار کمتری نسبت به زمانی که دستگیره یا جای دست مناسبی ندارد، به بدن فرد وارد می‌کند. همچنین باید سعی شود تا حد امکان مقدار جابجایی‏ها چه به صورت عمودی و چه به صورت افقی کاهش یابد. حمل بار یا قرار دادن بار در ارتفاعی بالاتر از سطح قفسه سینه یا شانه‏ها فشار مضاعفی را به ستون‏فقرات وارد می‌کند بنابراین حین قرار دادن وسایل در قفسه‏هایی که در ارتفاع بالاتر از قفسه سینه قرار گرفته‏اند، باید بیشتر احتیاط کرد. اگر حمل بار اصولی و صحیح انجام نشود، چه آسیب‌هایی به بدن وارد می‏شود؟ شایع‏ترین عارضه، کشیدگی‌ها و گرفتگی‌های عضلات است. اگر فردی باری را با دست و چند بار در طول روز یا ماه حمل کند؛ مانند کارگران حمل بار به تدریج عضلاتش تغییر می‌کنند و کوتاه می‌شوند. این حالت باعث بروز دردهای عضلانی می‌شود. در صورتی که بار سنگینی ناگهانی و برای اولین‌بار جابجا شود، می‌تواند باعث آسیب‏هایی مانند آسیب دیسک کمر شود. آسیب دیگر که آن هم به شکل شایعی دیده می‌شود، انواع آرتروزها در مفاصل مختلف است که علت عمده آن وارد آمدن فشارهای نابجایی است که در طول زندگی فرد وجود داشته است. در اثر این فشارها که یکی از آنها می‌تواند فشار ناشی از حمل بار باشد، غضروف برخی قسمت‏ها به‌تدریج از بین می‌رود و باعث می‏شود دو استخوان روی هم قرار بگیرند و درد ایجاد کنند.



دهه فجر مبارک

دهه فجر مبارک

پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر شما هم استانیهای عزیز مبارک