رونق تولید ملی | دوشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۸

ارگونومیک محل کار با کامپیوتر - نمایش محتوای تولیدویژه

 

 

ارگونومیک محل کار با کامپیوتر

Loading the player...

دانلود

برای رسیدن به این هدف، هر مدیر باید ویژگی‌هایی را در هنگام انتخاب صندلی در نظر بگیرد. در یک صندلی مناسب اداری: گردش خون به سمت اعضای پایین‌تر بدن، نباید قطع شود حفظ یا تغییر وضعیت به آسانی صورت گیرد تکیه‌گاهی برای ستون فقرات داشته باشد سطح آن، اصطکاک لازم را برای جلوگیری از لغزش و سرخوردگی داشته و رطوبت‌پذیر باشد بر اساس این استاندارد، صندلی اداری خوب با هر کاربردی که استفاده‌کننده از آن بخواهد، هماهنگ می‌شود و نشیمنگاه آن تا جایی که امکان دارد، به کاربر اجازه تغییر وضعیت را می‌دهد. دسته صندلی نیز می‌تواند ماهیچه‌های گردن و شانه را محافظت کند و به‌عنوان تکیه‌گاهی برای بلند شدن، مورد استفاده قرار گیرد. اما جایی که دسته قرار دارد، نباید موقعیتی که کاربر در آن راحت است یا دسترسی به سیستم کامپیوتر را محدود کند. یک نکته دیگر اما هست؛ برخی از متخصصان می‌گویند طراحی صندلی باید برای زنان و مردان متفاوت باشد چرا که طراحی ارگونومی بدن آنان با هم متفاوت است. اینکه در عمل چقدر این اتفاق می‌افتد مشخص نیست خانم‎ها در هنگام انتخاب و استفاده از صندلی به اندازه آن توجه کنند.صندلی مورد استفاده ، باید سبک باشد و رویه آن عرق نکند. ضمن اینکه استفاده از پشتی صندلی و چرخ‌دار بودن آن برای خانم‌های باردار ضروری‌تر است. پشت میز راحت باش هر چقدر که صندلی شما در محل کار راحت یا در اصطلاح همان ارگونومیک باشد، اگر از آن درست استفاده نکنید، عوارض بدی ممکن است برای بدنتان اتفاق بیفتد. به خصوص در زمان استفاده از کامپیوتر هرگاه که شیوه نشستن شما روی صندلی و پشت میز، صحیح نباشد؛ مثلا بدن خود را بیش از حد به جلو خم کرده باشید، مشکلات آشنایی چون احساس درد در ناحیه گردن و کمر آزارتان می‌دهد. متخصصان معتقدند، نشستن بر روی لبه صندلی، می‌تواند تا حد زیادی فشار بر دیسک‌ کمر را افزایش ‌دهد. اگر به مدت طولانی، به صورت ثابت و بی‌تحرک بر روی صندلی بنشینید، ممکن است با مشکلاتی چون خستگی زودرس، درد و ضعف عضلات گردن، از بین رفتن تناسب اندام، کاهش گردش خون، کاهش راندمان قلب و ریه و مشکلات گوارشی، مواجه شوید. مفاصل بدن به‌ویژه لگن، ران، زانو و آرنج شما نیز در صورت نشستن طولانی‌ مدت، ممکن است صدمه ببینند. چه باید کرد؟ برای کاهش چنین مشکلاتی باید بر روی صندلی صاف بنشیند و پاهای خود را در وضعیتی قرار دهید که به صورت کامل بر روی زمین قرار داشته باشند. برای اینکه کمترین فشار به مفصل ران و زانو وارد شود نیز ران و ساق پا را در زاویه 90 درجه قرار دهید. در صورتی که ‌نمی‌توانید ارتفاع صندلی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که پاهای شما به زمین برسند یا به طور کلی صندلی قابلیت تنظیم ندارد، از زیرپایی استفاده کنید.



دهه فجر مبارک

دهه فجر مبارک

پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر شما هم استانیهای عزیز مبارک