جهش تولید | پنج‌شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۹

سید رضا فاضلیان - show-content

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

سید رضا فاضلیان

سید رضا فاضلیان


حضرت آيت الله حاج سيد رضا فاضليان در سال 1307 هجري شمسي در محله شالبافان شهر همدان ديده به جهان گشود. جدّ پدري ايشان آقا سيد محمود فاضل بود که سلسله جليل القدر فاضليان به ايشان منسوب است و جدّ مادري ايشان آقا سيد علي رضوي که ايشان نيز از علماي زمان خود بود. پدر بزرگوار ايشان مرحوم سيد باقر است.که جواز عمامه را از آيت الله العظمي نائيني و نيز آيت الله العظمي سيد ابوالحسن اصفهاني گرفته بود. ايشان در مسأله گويي تبحر خاصي داشته و به اين عنوان مشهور بودند تا آن جا که روز عاشورا هم مسئله مي گفتند و براي اين کار زحمات فراواني را متحمل مي شدند به طوري که گاه پيش مي آمد براي بيان مسأله  رساله هاي متعددي را مطالعه مي کردند. ايشان شخص با کرامتي بود به طوري که حضرت آيت الله در مورد ايشان مي فرمايند : ديوانه اي زنجيري آمد منزل ايشان و رفتند از آب حوض وضو گرفتند و الحمدلله شفا گرفت و رفت و بعد ها صاحب زندگي شد . قدوم معظم له براي خانواده همراه با خير و برکت بود به طوري که با تولد ايشان بسياري از مشکلات مالي خانواده  مرتفع گرديد و زماني که ايشان به دنيا آمد پدربزرگوارشان به خانواده فرمودند: پاشنه ايشان را بايد طلا بگيريم، به اين جهت که چند سال اجاره نشين بوديم و با آمدن ايشان خانه خريداري کرديم. منزل پدري ايشان محل رفت و آمد بزرگاني مانند حاج ميرزامحمد دريايي و حاج ميرزامحمدقمي و ديگران بوده است. عمو هاي ايشان نيز از سادات بزرگوار و اهل علم بودند. مثل حاج سيد حسين که امام جمعه ملاير درباره ايشان نقل مي کنند که : "ايشان چندين سال در نجف اشرف به تحصيل علم پرداخته اند و از شاگردان آقا ضياءالدين عراقي بودند و تهجدشان هيچ گاه ترک نمي شد و مرقد شريفشان در نجف اشرف است. هم چنين ايشان به انجام مستحبات بسيار مقيد بودند. از جمله خصايص ايشان اين بود که نماز اول وقتشان هرگز به تأخير نمي افتاد و در همدان کلاس درس نيز داشتند و اشخاص زيادي از محضرشان کسب فيض کردند مثل آقا شيخ علي انصاري. تنها کسي که در همدان، معاصر با حضرت آقاي آخوند تدريس داشتند ايشان بودند." آيت الله فاضليان قبل از ورود به حوزه مدت کوتاهي را جهت امرار معاش در بازار به کار پرداختند اما به زودي از آن دست کشيدند و براي تحصيل به حوزه رفتند و با جديت و پشتکار فراوان مشغول تحصيل شدند. خود در اين مورد مي فرمايند: اجناسي را در اختيارم گذاشته بودند که از آن ها نگهداري کنم با خودم فکر کردم که اين چه عمري است که براي فروش جنس مي گذرانم؟ بايد فکري کرد که عمر اين گونه صرف نشود و از آن موقع به فکر تحصيل علم در حوزه علميه افتادم. مسائل معيشتي هم به لطف امام حسين (ع) حل شد. علاقه حضرت آيت الله نسبت به درس و بحث آن گونه بود که ايشان مي فرمايند : پايم جايي گير کرد و به شدت خون مي آمد مي خواستم وارد مسجد شوم شخصي پرسيد با اين پا مي خواهيد وارد مسجد شويد؟ آن موقع متوجه شدم پايم خون مي آيد . در روزگار بلند تابستان 14 ساعت يا 15 ساعت درس مي خواندم از طلوع آفتاب تا مغرب اين درس تمام مي شد، درس ديگري را شروع مي کردم. حضرت آيت الله، "معالم" را نزد آقا شيخ محمد تقي نجفي خوانده، "شرح لمعه" را از محضر دو عالم جليل القدر آقا شيخ محمد حسين بهاري و مرحوم حاج محمد علي دامغاني استفاده نموده. "رسائل و قوانين" را نزد حاج ميرزا آقا دامغاني و "کفايه" را محضر پر نور آيت الله آخوند ملّا علي معصومي همداني تلمذ نمودند و نيز در فلسفه "شرح منظومه" را نزد حاج شيخ ابوالقاسم رباني شاهنجريني خواندند . ايشان در مورد درس مرحوم آيت الله آخوند ملّا علي معصومي همداني مي فرمايند : کفايه و درس خارج حضرت آيت الله آخوند را شرکت مي کردم، "تفسير" هم جداگانه مي فرمودند، در درس خارج مرحوم آخوند کتاب هايي نظير کتاب الصلاة تدريس مي شد. بنده درس خارج مرحوم آخوند را مي نوشتم. روايات درس وسائل آقاي آخوند را تحقيق و بررسي مي کردم. حضرت آيت الله در سال 1337 هجري شمسي به عتبات عاليات مشرف و در درس خارج کفايه حضرت آيت الله سيد ابوالقاسم خويي و آيت الله حاج شيخ حسين حلي شرکت کردند. حضرت آيت الله درمورد هم بحثي هايشان مي فرمايند: از هم بحثي هايم که يادم هست مي توانم به آقاي عبادي امام جمعه اسبق مشهد اشاره کنم. آيت الله فاضليان جزوه ها و رساله هايي را تأليف کرده اند که به چاپ نرسيده است. مانند رساله في الحجاب، رساله في الربا، رساله في التداخل الاسباب و المسببات و قاعده عليت. درمورد قاعده عليت مي گويند که روزي با حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني (ره) درباره قاعده عليت صحبت کردم. ايشان فرمودند: مطالب را بنويسيد و بياوريد. بنده هم نوشتم و تحويل دادم. آيت الله فاضل پس از مطالعه نوشتند: "ايشان به مرتبه چشم گيري از اجتهاد رسيده اند و در ادامه نوشتند که خوب نوشتيد ولي مختصر بود. بهتر بود مفصل مي نوشتيد."

{gallery}fazel{/gallery}